Kees is manager van een team hoogopgeleide professionals. De laatste tijd valt hem op dat de rokers buiten veel en vaak roddelen over collega’s binnen de organisatie. Hij heeft al een paar keer in de keuken en in de gang medewerkers horen praten over anderen. Niet professioneel vindt hij. De roddelaars vallen niet onder zijn team. Wat moet hij ermee? Het melden bij zijn collega? Doen alsof er niets aan de hand is? Het openbreken en risico nemen? Hij weet het niet.

Tekeningen G. Bormans

Tekeningen G. Bormans

Er wordt veel geroddeld op de werkvloer (25% van de werktijd). Lovend roddelen creëert een groepsgevoel en informeel delen van informatie. Maar roddelen leidt vaak tot kwaadsprekerij, pesterij of manipulatie. Roddelen kan bijdragen tot solidariteit. Medewerkers zoeken bevestiging en toetsen elkaars meningen. Het bepaalt de positie of status. Soms is het gewoon tijd verdrijven door onschuldig over iets (of iemand) te praten. Als er te veel geroddeld wordt op de werkvloer, dan gaat dat ten koste van de productiviteit en de sfeer. Het ziekteverzuim kan stijgen hierdoor. Toch is het compleet weren van roddelen niet verstandig. Roddelen is een onderdeel van de informele communicatie op het werk. Probeer als manager goed om te gaan met roddelen door de juiste balans te vinden in het roddelen door de voordelen te stimuleren en de nadelen te beperken.

Aanpak van negatief roddelen:  

kijk specifiek naar de negatieve effecten van het roddelen op de sfeer en de werkprestaties. Onderzoek hoe het roddelen in zijn werk gaat, wat ermee bereikt wordt c.q. wat het roddelen oplevert. Haal de dominante spelers eruit. Kijk vervolgens naar je eigen rol. Vaak heb je te veel ruimte gegeven aan medewerkers en heb je te weinig sturing en informatie gegeven waardoor roddelen een kans krijgt. Het gebeurt regelmatig dat de leidinggevende zelf veel roddelt. Dat ondermijnt je gezag en het vertrouwen dat mensen in je hebben. Breng verbeteringen aan om het roddelen in het gareel te houden. Maak mensen bewust van de consequenties van hun roddelgedrag, geef alternatief gedrag aan en stel indien nodig sancties. Maak duidelijk waar de grens ligt.

Roddelen ‘managen’, 10 punten checklist:
1. Zorg voor overlegvormen, (digitale) informatievoorziening, nieuwsbrieven en blogs
2. Maak informele interactieplekken zoals koffie- of hangplekken
3. Maak afspraken met de meest aanwezige roddelaar(s)
4. Maak collega’s medeverantwoordelijk voor de werksfeer, stel samen een lijst op wat wel/niet kan
5. Onderzoek positieve en negatieve effecten met elkaar
6. Wijs op alternatieven waarmee hetzelfde doel bereikt wordt
7. Herformuleer intentie van het roddelen tot een doelstellingen
8. Formuleer doelstelling tot actiepunten
9. Gebruik sancties na waarschuwingen en ga geen discussie aan, maak afspraken
10. Je collega aanspreken op roddelen:
A. Vertel de feiten (geen emoties) over wat je stoort
B. Vertel wat het gedrag met je doet in de ik-vorm
C. Stel een vraag aan de ander (herken je dit?)
D. Kom met een oplossing (die je van tevoren heb bedacht).

Bron: hoe spreek je collega’s aan, Intermediar,170811
Gossip in organizations, promotieonderzoek L. Ellwardt, RUG, juni 2016

Hoe ga jij met roddelen om? Meld je tips hieronder en je krijgt een mooie verrassing over de communicatiestijlen, tegemoet.

Share →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *