Share →

Ochtendrituelen – een fijne start van de dag

Al sinds mensenheugenis hebben mensen bij het opstaan hun rituelen. Zowel op het gebied van fysieke activiteit, als mentaal en spiritueel. Wat doe je nu of juist niet?  Welke kleine dingen kun je toevoegen of juist weghalen?

Hieronder een aantal tips voor een fijne start van de dag:

  • Bij het wakker worden in bed kun je sluimerend je intentie voor de dag visualiseren. Hoe ziet de gewenste ‘ik’ eruit. Welke potentiële triggers en uitdagingen kom je tegen?
  • Focus je op dingen die er echt toe doen, wat zie of voel je dan in overvloed?Pak een notitieboek of computer en schrijf op wat je hebt gezien of ervaren in concrete doelen met welke problemen je gaat oplossen die dag.
  • Beschrijf je beeld in bulletpoints met daarnaast volledig contact met jezelf.
  • Neem een glas water met citroen en gember.
  • Mediteer 15 min. tot 30 min.
  • Doe een aantal fysieke oefeningen (bijvoorbeeld met kettlebels, touwtjespringen, met kinderen spelen, ademhalingsoefeningen). Je kunt ook gaan wandelen of hardlopen.
  • Neem bij voorkeur een koude douche of douche de laatste minuten koud.
  • Maak een powersmoothie (met o.a. gember, citroen, sinaasappel, wortel, bleekselderij).
  • Knuffel met dieren en mensen.
  • Visualiseer hoe je die dag wilt zijn (liefdevol in de omgang met mensen waarvan je houdt, bedenk eens waarvoor je dankbaar wilt zijn aan het einde van de dag).
  • Schrijf alles op in een boekje, gedachtes, negatieve overtuigingen, innerlijke criticus enz. (inspiratie boek “The artist way”, Julia Cameron).
  • Kijk naar je to-do-lijst en maak een prioriteiten top 3. Check de belangrijkste gedachten, dingen uit het team, dingen die je de vorige avond hebt opgeschreven.
  • Maak een gezond ontbijt met veel fruit, granen en zaden.
  • Spendeer de eerste activiteit van 60 minuten aan iets dat je aandacht en focus vraagt (bv. een groot project, een schrijfopdracht). In de ochtend produceer je het beste en meest belangrijke werk. De hersenen zijn het meest creatief in de ochtend. Zet alle apparaten uit.
  • Luister naar muziek waarbij je je kunt concentreren (bv. Barokmuziek).

En wat extra aanvullingen voor het ritueel of om op te schrijven in de ochtend:

  • Focus je op plezier, energie, flow en vertrouwen in plaats van op angst, woede of gevecht.
  • Verbind jezelf met anderen, creëer een digitale of fysiek soultribe om je heen, mensen met dezelfde waarden (mensen die elkaar fysiek een paar keer per jaar ontmoeten).
  • Elk moment kun je oefenen met aandacht voor het hier-en-nu: bijvoorbeeld door de 5 zintuigen te benutten (5 dingen die je ziet, 4 dingen die je voelt, 3 dingen die je hoort, 2 dingen die je ruikt, een ding dat je proeft).
  • Bedenk vooraf een vraag waar jezelf een antwoord op wilt en zonder jezelf af in een grot, kasteel, huis zonder telefoon of apparaten. Wel met boek en schrijfgerei.

Schrijfopdracht:

Schrijf zoveel mogelijk op wat jouw levensdoel is. Je blijft schrijven zonder dat je stopt. Loop je vast, dan ga je door totdat er een moment komt dat je raakt (min. 30 minuten tot 2 à 3 uur).

Hieronder wat vragen ter inspiratie:

  1. Noem 10 successen in je leven, wanneer had je veel lol en plezier?
  2. Wie ben jij bij deze hoogtepunten?
  3. Welke lessen heb je geleerd in je leven tot nu toe?
  4. Wat zijn je bedreigingen/welke minder leuke ervaringen zie je?
  5. Hoe voelde je je?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.