De opleiding natuurlijk leiderschap richt zich op de ontwikkeling van leidinggevenden, het ontwikkelen van vaardigheden en theoretische ondersteuning in het werk. De opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:
- Wat betekent leiderschap voor jou? In relatie tot het werk? In relatie tot de organisatie? Het ontwikkelen van durf en lef; welke zaken verdienen de aandacht, maar zijn tegelijk spannend om aan te kaarten, te benoemen, uit te voeren of te presenteren?; Waar sta je voor? Wie ben je als leidinggevende? En collega? Wat wil je uitdragen in relatie tot de visie van de organisatie? Criteria en waarden: wat vind je belangrijk? Waarom is dat belangrijk? Waaraan wil je een bijdrage leveren naast het werk dat je doet?
- het ontwikkelen van praktische vaardigheden hierbij: het benoemen van zaken, aangeven van grenzen, het geven van feedback, het omgaan met perfectionisme, onzekerheid en faalangst.
- Inzicht in eigen waarden en de waarden van de organisatie; hoe kunnen we de visie ‘Leren en zijn wie je bent’ als metafoor gebruiken voor de eigen ontwikkeling van de medewerkers?
- Het werken met de Gouden Cirkel (van Simon Zinek), waarbij het gaat om zin- en betekenisgeving en het naar bovenhalen van drijfveren: waarom werk je hier? waarom werk je met kinderen? waarom op deze school?; vervolgens deze visie te vertalen naar uitvoerende werkzaamheden (hoe) en beschrijven welke taken hierbij horen (wat).
- Persoonlijke ontwikkelpunten en doelen gekoppeld aan de persoonlijke portfolio.
Theoretische ondersteuning en onderzoek
Medewerkers betrekken bij hun ontwikkeling op het gebied van natuurlijk leiderschap; Zij beschrijven dit in een kort theoretisch verslag met een brug naar de toepassing in het werk.
Ontwikkelen vaardigheden in relatie tot leiderschap
Ter ondersteuning van de doelen dienen bepaalde vaardigheden (verder) ontwikkeld te worden. Denk hierbij aan de volgende vaardigheden:
- Het benoemen van je eigen visie in relatie tot de visie van de organisatie;
- Het doorbreken van patronen;
- Het uitzoomen en relativeren;
- Het aangeven van grenzen;
- Het durven uitspreken van een standpunt;
- Het aanspreken op gedrag van anderen;
- Het ontwikkelen van durf en lef;
- Het bedenken van energiegevende activiteiten, projecten of ondersteunende mogelijkheden voor zichzelf, collega’s of kinderen;
- Het presenteren van hun eigen doelen en ontwikkelingen, ter inspiratie: de marathon! 11 manieren om je doelen te bereiken.
Presentatie persoonlijke doelen en ‘lefproject’
De medewerkers worden aansluitend op hun doelen uitgedaagd om iets te gaan doen in relatie tot hun werk waarbij zij lef en durf nodig hebben. Het zgn. persoonlijke ‘lefproject’. Het gaat hierbij om het ontwikkelen van bovenstaande vaardigheden en medewerkers te prikkelen buiten hun comfortzone zich te ontwikkelen.
Uiteindelijk presenteren zij hun persoonlijke lefproject aan het einde van het (school)jaar.
Duur
De opleiding betreft 8 dagdelen, 8 coachmomenten, een eindpresentatie
Studiebelasting
De opleiding heeft een studiebelasting van 40 uur gedurende het jaar.
Vooropleiding
Er is geen vooropleiding vereist, het aanvangsniveau en werk- en denkniveau is vanaf MBO.
Niveau van de opleiding:
HBO-niveau
Voor wie?
De opleiding is bedoeld voor professionals in het onderwijs, creatieve sector en de overheid. Medewerkers die zich persoonlijk willen ontwikkelen in leiderschap op het gebied van vaardigheden en identiteit om een bijdrage te leveren aan de organisatie.
Studiemateriaal
Deelnemers krijgen online modules aangeboden, het studieboek Natuur Werkt en theoretische achtergronden.
Eindtoets
Aan het einde van de opleiding maken zij een theoretisch verslag met daarbij de praktische toepassingen in het werk. Zij presenteren dit in een eindpresentatie.