Share →

Wie nu afhaakt, haakt nooit meer aan

Verdiep en ervaar. Jos Ahlers en René Boenders beschrijven in het boek ‘Generatie Z, verlangen naar verandering,’ hoe we als Millenials, Generatie X en Y, Babyboomers aansluiting kunnen houden en vinden met deze generatie Z – geboren tussen 1995 en 2010. In 2020 bestaat 40% van de wereldbevolking uit deze generatie. Generatie Z is de eerste voor wie alle digitale technologie er altijd al is geweest. Er komen steeds weer nieuwe ontwikkelingen bij, maar zij zijn het ‘eureka’ moment of ‘wow’ voorbij. Dat alles in de wereld is gedigitaliseerd, is niet meer bijzonder.

Moreel verantwoord ondernemen

Veel Z-ers hebben de huidige manier van zaken doen failliet verklaard. Toekomstige generaties zullen zich nog meer afkeren van de traditionele systemen. Ecologische verantwoordelijkheid nemen betekent belasting van het milieu minimaliseren en bijdragen om het te verbeteren. Daarnaast willen nieuwe bedrijven op een ethische manier zaken doen. Toeleveranciers worden op een fatsoenlijke manier behandeld. De arbeidsvoorwaarden zijn zodanig dat iedereen zich persoonlijk en professioneel kan ontwikkelen. Bedrijven die handelen vanuit een ‘social corperate responsibility’ geven ook letterlijk iets terug aan de maatschappij, via een eigen of bestaande charitatieve stichting.  Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt voor Generatie Z Moreel verantwoord ondernemen.

5 C’s in plaats van de 5 P’s

De 5 marketing P’s (product, price, place, people en promotie) worden ingewisseld voor de 5 C’s. Generatie Z wil dat er naar ze geluisterd wordt en verwacht maatwerk (consumer). Ze wil geïnspireerd worden (content) en meedenken en mee-ontwikkelen (co-creation). Ze verwacht een tweeweg-interactie en is allergisch voor zenden (conversations). Ten slotte zoekt generatie Z altijd naar netwerken waarbinnen ze zich op haar gemak voelt en waarbinnen ze zich kan manifesteren (community).

Ondernemende generatie met veel eigen bedrijven

Een groot deel van de jonge Gen Z’ers zorgt ondernemend voor extra inkomsten, bijvoorbeeld als pianoleraar, in plaats van een meer traditionele bijbaan als krantenbezorger. Ze zijn geïnspireerd door de florerende startup-cultuur, waarvan de succesverhalen breed uitgemeten worden in de media. Ze willen geen ‘normaal’ baantje en zijn bereid hard te werken om ook groot te worden met hun eigen bedrijfje. Maar liefst 72 procent zegt een eigen bedrijf te willen starten. Velen zijn in hun werk op zoek naar stabiliteit en zogenaamde non-automatable jobs. Ze zijn pessimistischer èn realistischer dan hun voorgangers.

Studiekeuze en loopbaan

Ook wordt er goed nagedacht over de studiekeuze. Generation Z is straks de meest èn hoogst opgeleide generatie. De overweging is vaak wel meer pragmatisch dan alleen uit interesse. Ook kiezen steeds meer meisjes voor trajecten met wetenschap, technologie, wiskunde en bouwkunde.

Pragmatische inspiratoren

Generatie Z is een generatie van wereldverbeteraars: ze zien hoe hun voorgaande generatie in de fout is gegaan en willen het zelf beter doen. Inmiddels doet ruim een op de vier jongeren in de VS dan ook aan vrijwilligerswerk. Deze generation of activists wil een grote impact op de wereld hebben. Maar liefst 60 procent geeft dit aan, tegenover slechts 39 procent van de millennials.

Authentiek influencer

Gen Z’ers spreken niet vanuit hiërarchische structuren, zoals religie of politiek. Nooit paternalistisch maar altijd als een gelijkgestemde. Ze zijn gericht op het netwerk, sterke onderlinge verbondenheid, niet op senioriteit maar op voortdurende wederzijdse communicatie. Ze accepteren ‘echt’ zolang het als ‘echt’ wordt ervaren. Uniek, ongefilterd, inspirerend en authentiek. Generatie Z is alleen geïnteresseerd in verhalen van gelijkgestemden.Het verschil in status tussen de influencer en de volger moet minimaal zijn. De volger moet zich kunnen herkennen in de influencer. Uit onderzoek blijkt dat jongeren liever benaderd worden door een ‘echt’ persoon dan door een celebrity. De toekomst ligt dus bij de micro-influencers. Dus niet weinig en groot, maar veel en klein. Het is niet eenduidig en gecontroleerd, maar veelzijdig en met zelfvertrouwen.Generatie Z is (nog) niet op LinkedIn te vinden. De vraag is of ze hier ooit komen of andere platforms opzoeken waar zij meer met gelijkgestemden zijn.

Conclusie:

cDat doen ze vaak in fluïde groepen, die niet altijd te grijpen zijn. Solliciteren gebeurt via o.a. video-solliciteren zodat het formele sollicitatiegesprek steeds meer op de achtergrond komt. Voor loopbaancoaching betekent dit dat deze generatie zich nog meer persoonlijk en professioneel wil ontwikkelen. Een leven lang leren om om te gaan met veranderingen en onzekerheid, perfomance,blijdschap en teleurstelling, stress en studieprestatiedruk. ook om eens zonder telefoon (als ‘challenge’) je tijd door te brengen bijvoorbeeld in de natuur, samen of alleen.

Oproep:

Welke Z-veranderingen, innovaties en gedachtens zie jij om je heen? Ken je leuke inspirerende boeken, quotes of platforms, deel ze dan hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.